Promocja! 🎅 -23% z kodem: MIKOLAJ23 zamów online. Do końca zostało: 02 dni 08 godzin 34 minut 41 sekund

15 listopada, 2024

10 sprawdzonych technik zarządzania czasem

Natłok codziennych zadań sprawia, że często czujemy się przytłoczeni i chętniej odkładamy ich realizację na inny czas. W rezultacie niedokończone projekty tylko się nawarstwiają, co powoduje...

czytaj dalej

Natłok codziennych zadań sprawia, że często czujemy się przytłoczeni i chętniej odkładamy ich realizację na inny czas. W rezultacie niedokończone projekty tylko się nawarstwiają, co powoduje niepotrzebny stres i frustrację, dlatego w tym artykule chcemy Ci zaprezentować 10 metod, które możesz wdrożyć już dziś, aby poprawić swoje zarządzania czasem.

Jak skutecznie zarządzać czasem?

Jeśli czujesz, że masz trudności z organizacją obowiązków zawodowych i domowych, wypróbuj poniższe techniki. W Minucie Osiem sami z nich korzystamy!

Technika Pomodoro

Polega na podzieleniu czasu pracy na trzy 25-minutowe bloki, rozdzielone 5-minutowymi przerwami. Po zakończeniu wszystkich bloków zaplanuj dłuższą przerwę, trwającą około 20 minut.

Metoda ABC

Celem tej metody jest uporządkowanie zadań według ważności, nadając im odpowiednie rangi:
● A – zadania najważniejsze, kluczowe do wykonania.
● B – zadania mniej ważne, ale nadal istotne.
● C – zadania najmniej ważne, które możesz wykonać, gdy masz chwilę wolnego czasu.

Praca na blokach czasowych

Metoda znana też jako Time Blocking polega na podzieleniu dnia na bloki czasowe, z których każdy jest przeznaczony na konkretne zadanie. Przykładowo od 8:00 do 9:00 odpowiadasz na maile, między 9:00 a 12:00 pracujesz nad ofertami, a od 12:00 do 12:30 jesz posiłek. W trakcie każdego bloku koncentrujesz się wyłącznie na jednym zaplanowanym zadaniu.

Metoda Time Boxing

Często mylona z metodą na blokach czasowych. W odróżnieniu od niej na dane zadanie przeznaczasz określony czas np. godzinę. Gdy czas minie, przechodzisz do kolejnego zaplanowanego zadania niezależnie od tego, czy wcześniejsze zostało ukończone.

Technika „zjedz żabę”

Z angielskiego Eat That Frog. Wg jej założeń rozpocznij dzień od wykonania najtrudniejszego lub najmniej przyjemnego zadania. Dzięki takiemu sposobowi zarządzania czasem uporasz się z cięższymi obowiązkami na początku dnia, co pozwoli Ci łatwiej przejść do kolejnych czynności.

Reguła 2 minut

Jest to jedna z najprostszych i najskuteczniejszych metod zarządzania czasem. Polega na natychmiastowym wykonaniu każdego zadania, które można zrealizować w maksymalnie 2 minuty.

Metoda Zero Inbox

Ta metoda pozwoli Ci utrzymać porządek w skrzynce mailowej dzięki grupowaniu wiadomości. Przeglądając mail, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
● Usuń lub zarchiwizuj niepotrzebne maile.
● Jeśli to możliwe oddeleguj zadania z maila innej osobie.
● Odpowiedz na maila od razu, jeśli wiadomość wymaga krótkiej lub szybkiej odpowiedzi.
● Zaznacz lub przenieś do osobnego folderu maile, na które odpowiedź będzie wymagała więcej czasu i pracy.

Zasada 1-3-5

Ta zasada pomaga efektywnie planować poszczególne codzienne obowiązki i polega na wyznaczeniu:
● 1 większego zadania, które wymaga dużego zaangażowania i pracy.
● 3 mniej czasochłonnych, lecz równie istotnych zadań.
● 5 drobnych zadań, które można szybko zrealizować.

Metoda Ivy Lee

To jedna z najstarszych metod zarządzania czasem, która powstała na początku XX w. Polega na stworzeniu wieczorem listy 6 zadań do zrealizowania na kolejny dzień, a następnie uszeregowaniu ich od najważniejszego do najmniej istotnego. Każde kolejne zadanie możesz zacząć wykonywać dopiero wtedy, kiedy w pełni ukończysz poprzednie.

Metoda Kanban

Jeśli chcesz skorzystać z tej metody, narysuj na tablicy lub kartce 3 kolumny:
● 1 – zadania do zrobienia.
● 2 – zadania obecnie realizowane.
● 3 – zadania ukończone.
Na samoprzylepnych karteczkach wypisz swoje zadania, a następnie przyklejaj je do odpowiednich kolumn wraz z postępem ich realizacji. Jeśli dopiero zaczynasz pracować nad efektywnym zarządzaniem czasem, nie próbuj wdrażać wszystkich metod naraz. Skup się na 2-3 technikach, które najlepiej pasują do Twojego stylu pracy. Zbyt szybkie wprowadzanie wielu zmian może prowadzić do zniechęcenia i przytłoczenia.

Bibliografia:
1.Allen J., 10 Methods of Time Management At Work, BusinessPundit,
https://www.businesspundit.com/methods-of-time-management-at-work/
2.University of St. Augustine for Health Sciences, 9 Proven Time Management
Techniques and Tools | USAHS, https://www.usa.edu/blog/time-management-
techniques/
3.Wells R., How To Improve Your Time Management Skills In 2024, Forbes,
https://www.forbes.com/sites/rachelwells/2024/01/18/how-to-improve-your-time-
management-skills-in-2024/

więcej wiedzy

Sposobał Ci się nasz artykuł?

Sprawdź jeden z kolejnych artykułów, które mogą Cię zainspirować i poszerzyć Twoją wiedzę.

Pokaż wszystkie artykuły
Pokaż wszystkie artykuły

Wege

Cena za 1 dzień od 23,30 zł
Pakiet Wege