Dieta bez glutenu i nabiału – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

29 grudnia, 2023

Obecnie wiele osób stosuje diety eliminujące nabiał i gluten. W większości przypadków związane jest to z nietolerancją pokarmową bądź innymi problemami zdrowotnymi. Rezygnując z tak dużej grupy produktów spożywczych, należy wiedzieć, w jaki sposób je zastąpić, aby nie doprowadzić do wystąpienia niedoborów pokarmowych. Co więc należy jeść na diecie bez glutenu i nabiału?

Jak wygląda dieta bez glutenu i nabiału?

Stosowanie diety bezglutenowej jest konieczne w przypadku celiakii – choroby autoimmunologicznej, która powoduje uszkodzenie jelita cienkiego po spożyciu glutenu. Warto ją również zastosować w przypadku nietolerancji glutenu.

Nabiał natomiast należy wykluczyć przy alergii na białko mleka, a często też przy trądziku i chorobie Hashimoto. Ponadto część produktów nabiałowych należy ograniczyć, mając nietolerancję laktozy. Zdarza się, że wiele osób łączy obie diety w jedną, aby w kompleksowy sposób podejść do wsparcia swojego organizmu w powrocie do zdrowia i dobrego samopoczucia.

Ten rodzaj diety może być początkowo trudny do skomponowania. Jednakże, aby ułatwić to zadanie, w Minuta Osiem przygotowaliśmy specjalny pakiet Dairy&Gluten Free, który w całości wyklucza nabiał i gluten i zastępuje je innymi zdrowymi składnikami.

Czego nie jeść na diecie bez glutenu?

Dieta bez glutenu wyklucza produkty bazujące na pszenicy, jęczmieniu, owsie i życie. Są to wszelkiego rodzaju mąki, pieczywo, płatki, makarony, słodycze czy napoje roślinne. Gluten znajduje się także w niektórych sosach, przyprawach, konserwach, wędlinach, a nawet w napojach alkoholowych.

Czego nie jeść na diecie bez nabiału?

W przypadku diety bez nabiału należy wykluczyć mleko krowie, kozie i owcze, jogurty, kefiry, śmietanę, twaróg, sery, masło, lody, budyń, mleko w proszku, serwatkę, odżywki białkowe na bazie mleka. Nabiał może także znajdować się w niektórych słodyczach, daniach gotowych czy panierce.

Co można jeść na diecie bez glutenu i nabiału

W tego typu diecie dozwolone są takie produkty jak:

  • ryż,
  • jajka,
  • owoce,
  • orzechy,
  • warzywa,
  • amarantus,
  • ryby i mięso,
  • komosa ryżowa,
  • nasiona strączkowe,
  • produkty na bazie kokosa,
  • soja i produkty sojowe (np. tofu, napój sojowy),
  • kasza jaglana, gryczana, kukurydziana i produkty na ich bazie.

Korzyści diety bez glutenu i nabiału

Osoby, które wykluczyły gluten i nabiał ze względów zdrowotnych, z pewnością odczują poprawę samopoczucia i zmniejszenie niektórych dolegliwości. Oto przykłady jej efektów zdrowotnych:

  • zmniejszenie obrzęków,
  • polepszenie kondycji skóry,
  • poprawa ogólnego samopoczucia,
  • zmniejszenie stanów zapalnych w organizmie,
  • ustąpienie lub złagodzenie objawów ze strony układu pokarmowego.

Dieta bez glutenu i nabiału – podsumowanie

Dieta bezglutenowa i beznabiałowa mimo eliminacji wielu produktów spożywczych, może być zarówno smaczna, jak i pożywna. Ten model żywienia to również zdrowa alternatywa dla klasycznej diety zachodniej, bogatej w produkty przetworzone i prozapalne. Jeżeli chcesz wdrożyć dietę bez glutenu i nabiału, a nie wiesz, jak to zrobić spróbuj propozycji pakietu Dairy&Gluten Free od Minuty Osiem. Znajdziesz tu wiele pełnowartościowych posiłków, które bazują m.in. na roślinnych zamiennikach nabiału i bezglutenowych zbożach.

Bibliografia:

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007.
  2. Kargulewicz A., Dieta bezglutenowa – kiedy jej stosowanie ma sens?, Lekarz POZ 5/2020.
  3. Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej, Celiakia i dieta bezglutenowa praktyczny poradnik, pod red. Konińskiej A., Wydanie VIII, Warszawa 2012.
0 0 głosów
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze